Børnepsykologens samarbejde med forældre

Børnepsykologens første møde med barnet er ofte indirekte gennem forældre, som oplever udfordringer i hjemmet, børnehavne, skole og socialt. En børnepsykolog kan være en uvurderlig hjælp i disse situationer, hvor professionel vejledning bliver nødvendig for at se nye til at ændre situationen og sikre børnenes trivsel og udvikling. En børnepsykologs arbejde består således ikke alene i at hjælpe barnet, men også om at skabe et tæt samarbejde med forældrene, som ofte kan spille en afgørende rolle i at forandre og støtte barnets trivsel og udvikling.

Vi ved, at tidlig intervention og professionel støtte kan gøre en markant forskel i et barns liv. Gennem specialiseret viden og målrettede værktøjer kan en børnepsykolog hjælpe med at identificere, forstå og håndtere forskellige udfordringer hos barnet såsom følelsesmæssige problemer og indlæringsvanskeligheder. I denne artikel vil vi netop udforske børnepsykologens vigtige rolle og indflydelse, og hvordan en børnepsykolog kan støtte og hjælpe ikke kun børn med udfordringer, men også deres forældre. Samarbejdet mellem forældre og børnepsykolog er nemlig essentielt for en effektiv behandling af børn med udfordringer.

Børnepsykologens kernekompetencer

En børnepsykolog, som er en ekspert inden for børns udvikling og de mange faktorer, der påvirker deres mentale og følelsesmæssige trivsel, har en omfattende faglig baggrund og praktisk erfaring med børn i forskellige aldre og situationer. Børnepsykologer evner at forstå og håndtere de unikke behov og udfordringer, som børn står over for i deres udvikling, og de er i stand til at skabe et trygt og støttende miljø, hvor børn kan udforske og udvikle sig på deres egne præmisser. De spiller derfor en afgørende rolle i at hjælpe børn med at opnå en sund og positiv mental og følelsesmæssig tilstand. Børnepsykologers arbejde kræver specialiseret viden om børneudvikling, specifikke terapeutiske metoder og værktøjer samt evnen til at diagnosticere og udrede, og det er disse kernekompetencer, som vil blive gennemgået nedenfor.

Specialiseret viden om børns udvikling

Autoriserede børnepsykologer har gennemgået mindst to års praktisk erfaring og modtaget omfattende supervision, hvilket sikrer, at deres faglige kompetencer er veludviklede og tilpasset arbejdet med børn og unge. Deres specialiserede viden omfatter både teoretisk og praktisk forståelse af den normale børneudvikling med opmærksomhed på børnenes relationelle, følelsesmæssige og kognitive udvikling samt typer af afvigelser, der kan opstå i forskellige stadier af børnenes liv. Dette giver børnepsykologerne et bredt fundament at arbejde ud fra, både i forhold til diagnosticering, behandling og rådgivning. De forstår, hvordan aspekter som disse påvirker hinanden og børnenes trivsel i hverdagen. Med denne viden kan de identificere tidlige tegn på mistrivsel eller udviklingsproblemer, hvilket er afgørende for at kunne støtte børnene på rette tidspunkt.

Børnepsykologens terapeutiske metoder og værktøjer

Børnepsykologer anvender en række terapeutiske metoder og værktøjer for at imødekomme det enkelte barns unikke behov. Valget af metode afhænger af barnets alder, modenhed og de udfordringer, barnet står overfor. Målet er at skabe et trygt og støttende miljø, hvor barnet kan udtrykke sig, bearbejde sine følelser og udvikle strategier til at håndtere de vanskeligheder, han/hun oplever. De mest anvendte tilgange er:

  • Kognitiv adfærdsterapi: En evidensbaseret metode, der bruges til at hjælpe børn med at identificere og ændre negative tankemønstre og uhensigtsmæssig adfærd.
  • Legeterapi: Legeterapi bruges ofte til yngre børn, der kan have svært ved at udtrykke sig verbalt. Gennem leg kan børnene kommunikere deres følelser og oplevelser. Ofte kombineres traditionel samtaleterapi med legebaserede tilgange.
  • Observationsmetoder: Børnepsykologerne observerer børnene i deres naturlige miljøer ved at være til stede og iagttage deres adfærd, interaktioner og reaktioner. Dette giver børnepsykologerne mulighed for at få et dybtgående indblik i børnenes udvikling, behov og interesser.
  • Familiesamtaler: Familiesamtaler er en vigtig del af behandlingsprocessen, hvor børnepsykologerne aktivt inddrager børnenes familier, for at sikre en helhedsorienteret tilgang til behandlingen. Ved at inddrage familien kan børnepsykologerne bedre forstå de dynamikker, der er på spil, og arbejde sammen om at finde løsninger, der passer til både børnenes og familiernes behov.
  • Social færdighedstræning: Ved social færdighedstræning arbejder børnepsykologerne på at forbedre børnenes evner til at forstå, navigere og håndtere sociale situationer. For børn, der har svært ved at danne venskaber, forstå sociale signaler eller håndtere konflikter, kan denne metode være særlig effektiv.

Diagnosticering og udredning

Børnepsykologen er specialiseret i diagnosticering og udredning. Når børnepsykologen har mødt forældre og indhentet information fra de personer omkring barnet – f.eks. pædagoger – vil børnepsykologen vurdere, om der er behov for en udredning. Dvs. om en mere præcis beskrivelse af barnets funktionsevne vil fremme barnets udvikling og trivsel – det vil typisk være i forhold til at informere de personer, der passer på barnet om barnets behov og hvordan det bedst kan støttes.

Det indebærer en vurdering af, om barnet falder indenfor “normalområdet”. Eller med andre ord, kan man forvente at kunne stille samme krav til barnet, som andre børn? Kan barnet støttes med de samme redskaber, som andre børn eller kræver det en anden støtte? Det er en væsentlig forståelse, der har betydning for barnets trvisel og omsorgspersoners forståelse af barnet.

Det er især en relevant for børnepsykologer, når der arbejdes med børn og unge, der oplever psykologiske, sociale eller kognitive udfordringer. Børnepsykologer ønsker at opnå en fyldestgørende forståelse af børnenes vanskeligheder og ressourcer. Dette indebærer standardiserede analyser og observationer af barnets adfærd, følelser, tanker og interaktioner med andre. Ved at opnå en klar og præcis forståelse af børnenes behov og kapaciteter kan børnepsykologen udarbejde en målrettet indsats til at fremme trivsel og en sund udvikling. I en udredningsprocess bliver der især fokuseret på:

  • Den kognitive udvikling: fokus på indlæring og forståelse f.eks WISC
  • Emotionel udvikling: Følelsesmæssig regulering
  • Social funktion: Relationelle kompetencer
  • Adfærdsmønstre: Tilpasning og reaktioner

Børnepsykologer anvender standardiserede diagnosesystemer som værktøjer til at identificere og klassificere psykiske, udviklingsmæssige og adfærdsmæssige vanskeligheder hos børn og unge. Oftest bliver de to diagnosesystemer ICD og DSM anvendt, men tilgangen vil altid være helhedsorienteret. Udredningsarbejdet omfatter også tæt samarbejde med andre fagprofessionelle, når det er relevant, for at sikre en omfattende forståelse af det enkelte barns situation. Dette kan inkludere samarbejde med skoler, institutioner og andre sundhedsfaglige personer.

Udfordringer børnepsykologen kan hjælpe med

Børn kan kæmpe med en bred vifte af udfordringer, som kan manifestere sig på forskellige måder og påvirke deres trivsel og udvikling. Disse udfordringer kan være midlertidige, som i tilfælde af reaktioner på livets begivenheder, eller de kan være langvarige og kræve professionel hjælp. Børnepsykologer besidder en omfattende ekspertise, der gør dem i stand til at hjælpe børn og deres familier med at håndtere disse udfordringer. Deres arbejde spænder over flere områder, hvor de bruger specialiserede metoder og teknikker til at forstå og støtte både børn og forældre i svære situationer. Nogle af de typiske områder, hvor børnepsykologer gør en særlig forskel, vil her blive gennemgået:

Emotionelle og adfærdsmæssige problemer

Emotionelle og adfærdsmæssige problemer er et meget hyppigt symptom på psykiske udfordringer hos børn. Nogle typiske udfordringer, som mange børn kæmper med, er angst og depression. Børn kan opleve forskellige former for angst, som kan manifestere sig som f.eks. generel bekymring, fobier, præstationsangst, separationsangst eller social angst (læs mere om angst her). Angsten kan medføre, at børnene kan have svært ved at klare sig i skolesituationer, sociale interaktioner, i privatlivet, eller når der sker forandringer i deres hverdag. Det samme gør sig gældende for børn med depression, da en depression kan føre til en række følelsesmæssige og kognitive udfordringer, som gør det svært for børnene at engagere sig i deres omgivelser.

Da mange emotionelle og adfærdsmæssige problemer kan være komplekse, er det derfor vigtigt at forstå, hvordan disse udfordringer kan komme til udtryk, så man kan give børnene den rette støtte. Emotionelle og adfærdsmæssige problemer kan bl.a. komme til udtryk som:

  • Vedvarende raserianfald og vredesudbrud
  • Markante humørsvingninger
  • Angst udtrykt ved overdreven bekymring, overtænkning og kropsligt ubehag
  • Aggressiv eller destruktiv adfærd
  • Isolation eller tilbagetrækning fra sociale situationer

Det er vigtigt at bemærke, at nogle adfærdsproblemer kan være en naturlig del af børnenes udvikling, især hvis de forekommer i kortvarige perioder eller som reaktion på specifikke situationer. En børnepsykolog vurderer derfor altid, om problemerne er vedvarende og påvirker et barns dagligdag betydeligt, så det kræver behandling.

Sociale vanskeligheder

En af de mest almindelige sociale udfordringer for børn er vanskeligheder med at aflæse sociale signaler. Mange børn har problemer med at forstå andres følelser, intentioner eller kropssprog, hvilket kan føre til misforståelser og konflikter med jævnaldrende. Dette kan være særligt udtalt hos børn med udviklingsforstyrrelser som autisme og ADHD eller andre neuropsykologiske vanskeligheder. For eksempel kan et barn, der har svært ved at forstå, hvornår en kommentar er lavet i sjov, misforstå det som kritik og reagere med vrede eller tilbagetrækning. Denne form for kommunikationsvanskeligheder kan føre til, at barnet bliver isoleret fra kammeraterne eller havner i konflikter, som han/hun har svært ved at håndtere. Nogle børn trækker sig helt fra sociale situationer, mens andre reagerer med udadvendt adfærd, som kan opfattes som aggressiv eller overdrevet, fordi de ikke forstår de sociale koder.

Mange børn, især dem med sociale eller emotionelle udfordringer, har også problemer med at udtrykke deres behov og følelser på en hensigtsmæssig måde. Dette kan føre til frustration og en øget følelse af misforståelse fra både voksne og jævnaldrende. For eksempel kan et barn, der føler sig træt eller overvældet, have svært ved at kommunikere dette på en måde, der gør det klart for andre, hvad han/hun har brug for. I stedet kan barnet reagere med vrede eller undgåelse, hvilket kan forstærke de sociale og følelsesmæssige problemer. I situationer som disse er børnepsykologer en uvurderlig hjælp, da de kan hjælpe med at identificere de underliggende årsager til disse udfordringer og udvikle strategier til at støtte barnet i at navigere i sociale sammenhænge.

Indlæringsmæssige vanskeligheder

Indlæringsvanskeligheder hos børn kan komme til udtryk på flere måder. Børnene kan have problemer med at forstå læringsmateriale, opretholde koncentrationen i længere tid, følge instruktioner eller blive hurtigt distraheret. Disse udfordringer kan føre til faglige vanskeligheder og evt. skolevægring (læs mere om skolevægring her). Det kan også føre til lavt selvværd, da børnene kan føle sig “dårlige” i forhold til deres jævnaldrende, som har lettere ved at følge med i skolearbejdet.
Tidlig identifikation og diagnose af indlæringsvanskeligheder er derfor afgørende for at sikre, at børn, som kæmper med dette, får den rette hjælp og støtte. Børnepsykologer er her afgørende for at kunne identificere, forstå og håndtere forskellige indlæringsvanskeligheder. Gennem standardiserede tests og observationer af det enkelte barns adfærd og præstationer kan børnepsykologer identificere og diagnosticere indlæringsvanskeligheder, og de kan hjælpe barnet med at overvinde akademiske udfordringer ved at tilbyde både praktisk støtte og emotionel vejledning. Dette sker samtidig med, at de arbejder tæt sammen med forældre og lærere for at sikre en helhedsorienteret tilgang. Alt dette tilsammen kan hjælpe børn med indlæringsvanskeligheder med at udvikle deres potentiale og gøre skole og læring til en bedre og mere succesfuld oplevelse.
Børnepsykologer har også en central rolle i at tilbyde kontinuerlig opfølgning og tilpasse behandlingsplanerne i takt med børnenes udvikling. Dette kan inkludere løbende vurdering af fremgang og eventuelle justeringer i læringstilgange eller emotionelle støttesystemer.

Traumer og kriser

Børnepsykologer kan også møde børn, der har været udsat for traumatiske oplevelser eller kriser. Dette kan være alt fra ulykker og dødsfald til mobning eller andre voldsomme hændelser. Efter sådanne oplevelser kan børn udvise forskellige tegn på psykisk belastning. Nogle af de typiske reaktioner på traumer er:

  • Søvnproblemer og mareridt
  • Angst og stress-symptomer
  • Koncentrationsvanskeligheder
  • Fysiske symptomer som hovedpine eller mavepine
  • Ændret adfærd i hverdagen

I disse tilfælde vurderer en børnepsykolog altid alvorsgraden af symptomerne og deres varighed, da nogle reaktioner er naturlige og forbigående, mens andre kan kræve professionel intervention. Dette især, hvis symptomerne ikke aftager inden for den første måned efter hændelsen. Og da børn ændrer sig hurtigt, kan det være svært at vurdere deres adfærd, hvis ikke man ved, hvad man skal holde øje med.

Hvis et barn har været udsat for traumer eller kriser, kan en børnepsykolog tilbyde et sikkert og støttende miljø, hvor barnet føler sig trygt nok til at udtrykke sine følelser og tanker om de traumatiske eller kriseprægede oplevelser. Gennem forskellige terapeutiske metoder kan børnepsykologen så hjælpe barnet med at bearbejde disse traumatiske oplevelser. Dette kan omfatte metoder som traumefokuseret kognitiv adfærdsterapi eller legeterapi. Børnepsykologen kan også lære barnet sunde mestringsstrategier til at håndtere angst, frygt, sorg eller vrede, som ofte følger med traumer og kriser. Dette kan inkludere kognitive teknikker til at ændre negative tankemønstre, afslapningsteknikker eller åndedrætsøvelser.
Traumer og kriser kræver ofte langvarig opfølgning, og det er derfor også børnepsykologens arbejde at sikre, at barnet får den nødvendige støtte på længere sigt, mens han/hun begynder at få det bedre og skal tilpasse sig en ny virkelighed efter krisen eller traumet.
Derudover påvirker traumer og kriser ikke kun barnet, men også barnets familie. Børnepsykologen arbejder derfor også med forældre og andre pårørende for at hjælpe dem med at forstå barnets reaktioner, udvikle støttende kommunikation og skabe en stabil og støttende hjemmebase.

Forældresamarbejdets afgørende rolle og betydning for behandlingen

Forældresamarbejde udgør fundamentet for en vellykket behandling af børn med udfordringer. Tillid mellem forældre, barn og psykolog er ikke bare ønskværdig – den er afgørende for at skabe positive forandringer i barnets liv. Ingen kender børnene bedre end forældrene, og denne viden er uvurderlig i behandlingsprocessen. Forældrene kan nemlig i behandlingssammenhænge være aktive medspillere, der bidrager med vigtige observationer og indsigter fra barnets dagligdag. En børnepsykolog vil i en behandling af et barn derfor lægge vægt på at skabe en balance mellem at være ekspert på børns udvikling og samtidig anerkende dette unikke kendskab, som forældrene har til netop deres barn. Dette fungerer nemlig som fundamentet for en succesfuld behandling, hvor både barn og forældre oplever positive forandringer.

Forældre efterspørger ofte konkrete værktøjer til at støtte deres barn, og her kan børnepsykologen tilbyde en række redskaber, der kan implementeres i hverdagen, så forældrene kan hjælpe deres barn bedst muligt. Nogle af disse tiltag kan være, at

  • Aktivt støtte op om terapeutiske tiltag
  • Implementere nye, gavnlige strategier og strukturerede hverdagsrutiner i hjemmet
  • Gøre brug af kommunikationsstrategier såsom aktiv lytning og teknikker til konfliktløsning
  • Deltage engageret i forældresamtaler
  • Udvise støttende forældreadfærd
  • Dele observationer og bekymringer åbent

Når forældre får de rette værktøjer og støtte til at håndtere deres barns udfordringer, og når de føler sig trygge og kompetente i deres rolle, fører det ofte til en positiv udvikling hos barnet. Forældrenes rolle i behandlingen er derfor afgørende, da deres egen udvikling undervejs har en direkte, konstruktiv indvirkning på barnet. Selv små ændringer i forældrenes tilgang kan skabe betydelige positive forandringer i barnets trivsel.

Få hjælp af en børnepsykolog

Professionel psykologisk støtte spiller en afgørende rolle i at skabe positive forandringer i både børns og familiers liv. Ved at kombinere specialiseret viden, målrettede værktøjer og et stærkt forældresamarbejde kan børnepsykologer hjælpe børn med at overvinde de udfordringer, de står overfor.

Hos EGOLAB har vi omfattende erfaring og ekspertise, der gør os i stand til at identificere og behandle en bred vifte af problemer hos børn, lige fra emotionelle vanskeligheder til traumer og indlæringsproblemer. Vores erfarne team af psykologer er dedikerede til at skabe en tryg og støttende atmosfære, hvor børn og deres familier kan føle sig hørte og forstået. Vi tror på, at hver enkelt situation er unik, og vi tilpasser vores tilgang til at imødekomme individuelle behov og mål hos det enkelte barn. Ved at tilbyde skræddersyet behandling og terapi kan vi hjælpe børn med at få det markant bedre, så de kan nyde deres barndom.

Vi står parate til at give dig og dit barn indsigt og støtte til at vende situationen. Du er altid velkommen til at kontakte os. Vi tilbyder både samtaler på kontoret og online i hele landet og verden 🙂

Kontakt børnepsykolog

Har du spørgsmål, behov for støtte eller vejledning til dit barn er du velkommen til at kontakte os.

    Krypteret kommunikation?

    *Angiv kode på 8 karakterer - koden er synlig for os.